Oldalak

2013. július 29., hétfő

Kirtan

Először, mikor hallottam, fogalmam se volt róla, hogy eszik-e vagy isszák. Mi az a Kirtan? Mit kell ott csinálni? Roppant kíváncsiság lett úrrá rajtam. Mint mindig, most is gyorsan beírtam a keresőbe és már olvashattam is.
Kirtan, örömzene.
A Kirtan Isten neveinek  ismétlése, Isten dicsőítése. A szanszkrit krit ige jelentése a dicsőíteni.
A kirtan monoton, ismétlő, de mégis dinamikus és lendületes.  Egyfajta  lelki út, de lehet csak szimplán örömforrás is. Hallgathatjuk, énekelhetjük egyedül, de igazi hatását a közösségben való együtt éneklés során tapasztaljuk meg. A Bhakti jóga tanítása szerint a zene a leghatásosabb módja az önfejlődésnek. Swami Satyananda Saraswati a következőket mondta : "Régebben azt gondoltam, ha az emberek jógát akarnak tanulni, akkor azt kell tanítani nekik. De ma már azt mondom,  nám szankirtant kell tanítani fiatalnak és idősnek egyaránt. A kirtan lesz a XXI. század jógája."

Elmentem, gondoltam megnézem magamnak mi fán terem egy ilyen közösségi program, bár volt bennem némi félsz. Zene tanulás, hangszeren játszás ide vagy oda,  én csak nem tudok énekelni stb... Első alkalommal nem is igazán oldódtam fel, inkább csak csendben figyeltem.  (amúgy is nehezen oldódó típus vagyok) Énekelni is a belső hang énekelt bennem hangtalan. De tetszett, a végére felszabadult lettem és hazafelé azon kaptam magam, hogy jól érzem magam a bőrömben, egyfajta nyugalom, béke áradt szét minden porcikámban.

Tegnap újra  részt vettem egy Kirtan programon. Immár, úgy hiszem felszabadultabban. Rájöttem, hogy senkit nem érdekel, ha hamisan énekelek, a hangom úgyis elveszik a többi éneklő között. Illetve  több rejlik, bennem, mint amit én elhiszek A fene egy meg az önbizalomhiányom. :) És meg kell hagyni Gabi és Gergő, remek párost alkotnak, egyszerűen felszabadító az egész.
Gabiból olyan tudás árad és a regéket, mondákat olyan átéléssel meséli el, mintha részesei lennénk a történésnek. Szinte látni vélem az egészet a szemeim előtt, mint, mikor a gyerekeimnek diafilmet vetítek.

Egy dolog mégis eszembe jut, amit még oldani kell, az elején Gergő rávezető zenéket játszott. Lett volna lehetőség elmondani kinek, mi jutott a dallamokról eszébe. Na, itt még nem tartok, hogy mindenki előtt elmondjam... - az iskolás évek jutottak eszembe, hogy jaj, már megint minden szempár engem néz... persze, rájöttem, hogy itt rossz válasz nincs, egyén függő kinek, mi jut eszébe, milyen érzést vált ki egy-egy dallam. 

Szabadesés, légüres tér, súlytalanság, lélektemető... azt hiszem függő lettem, Kirtan függő.  Be is linkelem az egyik kedvenc mantrám Deva Premal előadásában:


2 megjegyzés:

  1. Drága Célia!

    Úgy örülök, hogy ilyen jól érezted magad. Nagyon tetszik a Szvámi idézete. Tényleg a zene mindenki szívéhez utat talál. A mantrák meg néha maguktól működnek, bár azért látod mi nem bízzuk a véletlenre.
    Nekünk Gergővel személyesen nagyon fontos, hogy az emberek értsék miről is van szó. Ezért hívjuk segítségül a védikus meséket és a hindu mitológiai történeteket is. Kívánom, hogy még sok ilyen jó élményed legyen és hogy egyre felszabadultabban tudd kiengedni a saját hangodat:)
    Gabi

    VálaszTörlés
  2. Kedves Gabi!

    Köszönöm a bátorító szavakat, igazán jól esik! Abszolút egyet kell értenem veletek, a védikus mesék és a hindu mitológiai történetek megismerését illetően. Hozzá tartozik, így kerek. főleg, hogy szórakoztató is. :)

    VálaszTörlés